Hoofdstuk 1: Bepalingen ten aanzien van de vereniging. 

Artikel 1: Algemene bepalingen.

  1. De vereniging genaamd “Zaalvoetbalvereniging Schouwen-Duiveland”,  hierna te noemen “ZieZaVo” is op 9 januari 1987 bij notariële akte opgericht  en statutair gevestigd te Zierikzee. 
  2. Het Huishoudelijk Reglement is van toepassing in directe samenhang met:  a. De statuten van ZieZaVo, vastgelegd in notariële akte; 
  3. De statuten en reglementen van de KNVB. 
  4. De besluiten van een orgaan van de KNVB. 
  5. ZieZavo is een zelfstandige koepelorganisatie. Onder de paraplu daarvan  nemen op zichzelf staande verenigingen, hierna te noemen teams, deel  aan de recreatieve zaalvoetbalcompetitie van ZieZaVo. 

Artikel 2: Opbouw van de vereniging.

De vereniging kent de volgende opbouw: 

  1. Het bestuur (bestaande uit tenminste 5 meerderjarige leden); 
  2. De algemene vergadering (samengesteld uit de vertegenwoordigers van de  deelnemende teams); 
  3. De kascommissie ( bestaande uit tenminste 3 meerderjarige leden,  waarvan één meerderjarig plaatsvervangend lid, die geen deel uitmaken  van het bestuur). 

Artikel 3: Leden.

De vereniging bestaat uit: 

  1. Natuurlijke personen, die door het bestuur als lid zijn toegelaten.  2. Deelname van spelers/speelsters onder de vijftien jaar is niet toegestaan. 

Artikel 4: Lidmaatschap.

  1. Lid zijn, alle teams en hun leden welke bij oprichting van ZieZaVo aan de  recreatieve competitie deelnamen;
  2. Nieuwe teams en hun leden die aan de recreatieve competitie wensen deel  te nemen, dienen hiertoe een schriftelijk verzoek middels het digitale  aanmeldformulier op de website www.ziezavo.nl in te dienen; 
  3. Toelating in de recreatieve competitie van de ZieZaVo geschiedt, na  toestemming van het bestuur, via een op volgorde van binnenkomst bij te  houden wachtlijst; 
  4. Zolang de KNVB een onderscheid maakt tussen contributie voor  zaalvoetballende veldvoetballers en uitsluitend zaalvoetballers, zal het  bestuur deze gedragslijn volgen. 

Artikel 5: Aanmelding team.

  1. De aanmelding voor deelname aan de competitie geschiedt door invulling van het op de website www.ziezavo.nl beschikbare inschrijfformulier  waarop de verplichte velden ingevuld dienen te worden.
  2. De aanmelding dient voor een door het bestuur te bepalen datum van het  jaar waar de nieuwe competitie van start gaat middels het formulier op  www.ziezavo.nl te zijn ingediend; 
  3. Er mogen meerdere teams aan elkaar verbonden zijn d.m.v. een “eerste” en “tweede” elftal. Hierbij dient ter herkenning het eerste deel van de  teamnaam identiek te zijn.
  4. De contributie voor een team per seizoen wordt jaarlijks op voorstel van  het bestuur in de algemene vergadering bepaald; 
  5. De contributie is een voorschotbedrag en tevens inschrijving als team voor  het aanstaande seizoen; 
  6. De contributie dient in één termijn voor een door het bestuur te bepalen  datum te worden voldaan. Hier kan door het bestuur worden afgeweken in  overleg. Teams die hier niet aan voldoen, kunnen van deelname aan de  competitie worden uitgesloten; 
  7. Onder contributie wordt buiten het inschrijfgeld ook verstaan: KNVB lidmaatschap, administratiekosten, zaalhuur, scheidsrechterkosten en alle  andere zaken welke niet met naam zijn genoemd, maar als zodanig door  het bestuur worden betitelt; 
  8. Na afloop van de lopende competitie vindt er zo nodig een definitieve  afrekening plaats. Het niet tijdig betalen op de vervaldag betekent  uitsluiting voor deelname aan de eerstvolgende competitie.

Artikel 6: Aanmelding / afmelding lidmaatschap leden.

  1. Speelgerechtigd zijn die spelers/speelsters waarvan de persoonlijke  gegevens bij het bestuur bekend zijn. 
  2. De aanmelding voor het lidmaatschap geschiedt door invulling,  dagtekening en ondertekening van een op de website www.ziezavo.nl verstrekt formulier “inschrijfformulier voor spelers”, waarop de verplichte  velden dienen te worden ingevuld. Tevens dient hierbij een kopie van een geldig legitimatiebewijs en een recente pasfoto te worden bijgesloten
  3. Het afmelden van een lid geschiedt door het invullen van een  afmeldingformulier beschikbaar gesteld op www.ziezavo.nl; 
  4. De nieuwe of aangepaste ledenlijst van een team dient vóór 1 augustus bij  de secretaris te worden ingeleverd; 
  5. Voor tussentijdse overschrijvingen tussen de teams binnen ZieZaVo is lid 2  en 3 van dit artikel van toepassing. Tijdens de lopende competitie dient de  overschrijving met wederzijdse toestemming van beide teams te  geschieden;  
  6. Tijdens de competitie zijn nieuwe spelers/speelsters pas op de  eerstvolgende speeldag van zijn/haar team speelgerechtigd, indien aan alle  voorwaarden zijn voldaan, uiterlijk op vrijdagavond 21.00 uur voorafgaand  aan eerstvolgende speelronde; 
  7. Op verstrekte persoonsgegevens zijn de bepalingen van de algemene  verordening persoonsgegevens AVG van toepassing. Deze worden daarom  alleen gebruikt voor administratieve doeleinden van ZieZaVo en de KNVB. 

Artikel 7: Aanneming van leden.

  1. Het lidmaatschap wordt verkregen door een besluit tot toelating door de  secretaris namens het bestuur genomen. De secretaris kan niet  eigenmachtig iemand het lidmaatschap weigeren, alsdan besluit het  bestuur over het al dan niet toelaten; 
  2. Indien de toelating wordt geweigerd dan wordt dit door het bestuur  schriftelijk met redenen omkleed aan de aanvrager bekend gemaakt; 
  3. De aanvrager kan hierop binnen 14 dagen na weigering in beroep gaan bij  het bestuur. Het bestuur zal het beroep voor zover mogelijk binnen 14  dagen behandelen en mededelen aan de aanvrager.
  4. Het bestuur draagt er zorg voor dat degenen die als lid worden aangemeld  ook bij de KNVB worden aangemeld. 

 

Artikel 8: Beëindiging lidmaatschap.

  1. Naast het bepaalde in de statuten en artikel 6 van dit Huishoudelijk  Reglement, eindigt het lidmaatschap van een lid of de leden die  gezamenlijk een team vormen ook door een besluit van het bestuur tot het  afvoeren van de ledenlijst wegens wangedrag tijdens activiteiten van de  vereniging, waardoor het aanzien van de vereniging op bepaalde wijze kan  worden geschaad. Dit besluit dient te worden bekrachtigd door 2/3 van de  uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigers van de teams; 
  2. Het lid of de leden van een team dat wordt ontzet uit het lidmaatschap van  ZieZaVo, verliest onmiddellijk alle rechten die voortvloeien uit het  lidmaatschap. Het lid of de leden van het team zijn echter wel verplicht alle  achterstallige geldelijke verplichtingen voor het gehele lopende  verenigingsjaar te voldoen; 
  3. Het afvoeren van de ledenlijst kan ook door het bestuur geschieden, indien  de jaarlijkse door de algemene vergadering vastgestelde contributie, en/of  de door het bestuur opgelegde sancties niet voor de door het bestuur  vastgestelde termijn zijn betaald; 
  4. Het lidmaatschap moet schriftelijk worden opgezegd; 
  5. Het lidmaatschap eindigt aan het eind van ieder seizoen tenzij het team  voor de vastgestelde datum het inschrijfformulier als bedoeld in artikel 5  bij de secretaris heeft ingeleverd en de contributie heeft betaald.  

Artikel 9: Rechten en plichten van de leden.

Naast de rechten en plichten genoemd in de statuten, hebben de leden de  volgende rechten en plichten. 

  1. Bij toetreding als lid hebben zij, op verzoek, het recht op een exemplaar  van het Huishoudelijk reglement, welke tevens als download beschikbaar is  op www.ziezavo.nl; 
  2. Zij hebben het recht om deel te nemen aan de competitie, evenals aan de  overige activiteiten van de vereniging;
  3. Zij hebben het recht om deel te nemen aan stemmingen, maximaal een  persoon per team in de ledenvergaderingen, tenzij het bestuur een ander  kwantum noodzakelijk acht; 
  4. Zij hebben het recht van vrije toegang tot wedstrijden en bijeenkomsten,  voor zover niet anders is bepaald; 
  5. Zij hebben het recht om voorstellen, wensen en klachten schriftelijk aan  het bestuur voor te leggen. Het bestuur dient deze zo spoedig mogelijk te  behandelen; 
  6. Zij hebben de plicht om wijzigingen van gegevens door te geven aan het  bestuur; 
  7. Zij hebben de plicht tot tijdige betaling van de contributies, boetes en  andere vastgestelde kosten; 
  8. Zij hebben de plicht tot naleving van het Huishoudelijk Reglement, van of  door het bestuur gegeven richtlijnen evenals en zover van toepassing van  de reglementen en voorschriften van de KNVB en besluiten van een orgaan  van de KNVB.

 

Hoofdstuk 2: Bepalingen ten aanzien van het bestuur. 

Artikel 10: Het bestuur.

  1. Het bestuur bestaat uit een voorzitter, een secretaris, een penningmeester  en twee gewone leden; 
  2. Zij worden gekozen door de algemene vergadering voor een termijn van  drie jaren. De leden kunnen zich terstond herkiesbaar stellen; 
  3. Bestuursvergaderingen vinden plaats indien twee of meer leden daarom  verzoeken; 
  4. Bestuursbesluiten worden genomen indien een meerderheid van geldige  stemmen is bereikt; 
  5. Bij het uitbrengen van stemmen zijn tenminste drie bestuursleden  aanwezig. 

 

Artikel 11: Bestuurstaken.

  1. Het bestuur heeft tot taak de verenigingsbelangen, binnen de kring van  haar bevoegdheid, in haar gehele omvang te behartigen. 
  2. Onverminderd het bepaalde in de statuten en dit Huishoudelijk Reglement  wordt daartoe gerekend: 
  3. De algemene leiding van zaken; 
  4. De uitvoering van de door de algemene vergadering genomen besluiten;  c. Het toezicht op de naleving van de statuten en reglementen; 
  5. Benoeming, ontslag en schorsing van personen, werkzaam voor de  vereniging.

 

Artikel 12: Het dagelijkse bestuur.

  1. Het dagelijkse bestuur wordt gevormd door de voorzitter, de secretaris, de  penningmeester en twee gewone leden; 
  2. Het dagelijkse bestuur neemt alle beslissingen, welke niet kunnen worden  uitgesteld tot de volgende bestuursvergadering. 

Taken van de voorzitter: 

  1. Leidt zowel de bestuursvergaderingen evenals de algemene vergaderingen  en de buitengewone algemene vergaderingen; 
  2. Vertegenwoordigt de vereniging naar “buiten” toe; 
  3. Ondertekent correspondentie welke door of namens het bestuur wordt  gevoerd. 

Taken van de secretaris: 

  1. Voert correspondentie uit naam van de vereniging en in overleg met  het bestuur; Ondertekent zo nodig correspondentie namens de  vereniging of het bestuur;
  2. 3. Heeft het beheer over het verenigingsarchief; 
  3. Draagt jaarlijks zorg voor het samenstellen en schrijven van het jaarverslag; 
  4. Heeft overleg met de overige leden ven het bestuur voor het bijeenroepen  van vergaderingen en stelt daartoe een agenda op; 
  5. Zorgt voor het notuleren van de vergaderingen en dat de notulen binnen  14 dagen worden opgestuurd naar de vertegenwoordigers van de teams  en andere betrokken personen. 
  6. Stuurt scheidsrechterformulieren en wedstrijdverslagen van uit de hand  gelopen wedstrijden door naar de tuchtcommissie van de KNVB. Na advies  van de tuchtcommissie van de KNVB zorgt hij dat deze zo snel mogelijk bij  de overige bestuursleden terechtkomt; 
  7. Houdt binnen de bepalingen van de privacywetgeving bestanden bij van  leden, vorderingen en andere bescheiden die van belang zijn voor een  goede administratieve huishouding van de vereniging.

Taken van de penningmeester: 

  1. Beheert de gelden van de vereniging; 
  2. Zorgt voor het innen en betalen van vorderingen aan en van de vereniging; 
  3. Draagt zorg voor de uitvoering van financiële besluiten welke door het  bestuur of de algemene vergadering zijn genomen; 
  4. Houdt administratie bij van alle in- en uitgaven van de vereniging, zodat  alle baten en lasten van de vereniging direct kunnen worden gekend; 
  5. Draagt zorg, dat van alle betalingen en ontvangsten kwitanties aanwezig  zijn; 
  6. Uitgaven worden niet eerder gedaan dan na toestemming van het  dagelijkse bestuur; 
  7. Draagt zorg voor het bewaren van alle financiële transacties gedurende  een periode van tien jaar; 
  8. Brengt jaarlijks op de algemene vergadering verslag uit van de financiële  huishouding van de vereniging en van de verwachte inkomsten en uitgaven  van het daaropvolgende boekingsjaar; 
  9. Geeft het bestuur te allen tijde inzicht in de financiële stand van zaken van  de vereniging; 
  10. Geeft de kascommissie jaarlijks inzicht in de kas en alle boeken en  bescheiden die de kascommissie nodig heeft voor haar verslag aan de  algemene vergadering; 
  11. Houdt het bestuur op de hoogte van nog niet betaalde vorderingen en  boetes van de teams en/of haar leden.

Artikel 13: Algemene vergadering.

  1. De algemene vergadering wordt in het najaar van het verenigingsjaar  gehouden. 
  2. De teams ontvangen tijdig een uitnodiging voor de vergadering. Onder  tijdig wordt verstaan tenminste 14 dagen voor de datum van de  vergadering; 
  3. Ieder team kiest uit haar midden een vertegenwoordiger en zo nodig een  vervanger, die de vergaderingen zullen bijwonen en daar hun stem  uitbrengen; 
  4. Er mag bij volmacht worden gestemd, één volmacht per team; 
  5. Hun aanwezigheid wordt door de aanwezige personen vermeld op de  presentatielijst; 
  6. Indien er van een team niemand aanwezig is wordt aan dat team een  boete opgelegd (zie tarievenbijlage onder punt 3);  
  7. Buiten de jaarlijkse algemene vergadering kunnen door het bestuur  meerdere buitengewone vergaderingen worden vastgesteld. Zij is daartoe  verplicht indien 1/10 deel van de stemgerechtigden daarom verzoekt. De  vergadering vindt dan een termijn van niet langer dan 4 weken na  indiening van het verzoek plaats; 
  8. Indien er een bestuursfunctie vacant is dan wordt dit door het bestuur  schriftelijk aan de vertegenwoordigers van de teams bekend gemaakt. Zij  vermeldt ook haar eventuele kandidaten voor de vacante functie. Tegen  kandidaten dienen aan het bestuur een week voor de ledenvergadering  schriftelijk bekend te zijn gemaakt, evenals de ondertekening van  tenminste 10 leden die de kandidatuur steunen; 
  9. Wijzigingen t.o.v. de verenigingsstructuur of veranderingen die in de  algemene vergadering middels een meerderheid zijn erkend, gelden met  ingang van het nieuwe seizoen. Kan het nieuwe seizoen gezien het  spoedeisende karakter van de wijziging niet worden afgewacht, dan treedt  de wijziging in werking op een datum door de algemene vergadering  vastgesteld.

Artikel 14: Kascommissie.

  1. De kascommissie wordt benoemd door de algemene vergadering; 
  2. De kascommissie bestaat uit tenminste 2 meerderjarige leden en één  meerderjarige plaatsvervangend lid, die geen deel mogen uitmaken van het bestuur; 
  3. De kascommissie houdt toezicht op het geldelijke beheer van de  penningmeester. Hij controleert minimaal eenmaal per jaar voor aanvang  van de algemene vergadering de boeken en bescheiden van de  penningmeester. Van de uitkomst van deze controle brengt hij schriftelijk  verslag uit aan het bestuur en de algemene vergadering. 

Artikel 15: Sancties / Boetes.

  1. De algemene vergadering stelt jaarlijks, op voorstel van het bestuur, de  hoogte van de sancties vast voor overtreding van het reglement  amateurvoetbal, evenals voor de overtredingen van dit Huishoudelijk  Reglement; 
  2. De boetes worden jaarlijks herzien dan wel gewijzigd en vastgelegd in de  tarievenbijlage;  
  3. Bij tuchtzaken bij de KNVB en ZieZaVo worden de kosten van ZieZaVo  dienaangaande doorberekend aan het desbetreffende team. Het team is  vrij om deze kosten door te berekenen aan het desbetreffende lid; 
  4. De boetes worden met de jaarlijkse afrekening berekend.  

Artikel 16: Representatie.

Bij bijzondere gebeurtenissen kunnen door het bestuur, namens ZieZaVo, indien  de secretaris hiervan tijdig kennis heeft kunnen, attenties worden verstrekt. 

Artikel 17: Sponsoring.

Het bestuur kan richtlijnen opstellen voor het aangaan van sponsorcontracten.

 

Hoofdstuk 3: Bepalingen ten aanzien van de competitie.

Artikel 18: Competitieprogramma.

  1. De competitiewedstrijden worden gespeeld op de door het bestuur  vastgestelde dagen en tijdstippen. In het vastgestelde programma worden  geen wijzigingen aangebracht. Alleen het bestuur kan hierop in bijzondere  gevallen van afwijken. 
  2. Wensen ten aanzien van de indeling van het nieuwe competitieprogramma  dienen uiterlijk op 1 juli van het desbetreffende verenigingsjaar te worden  ingediend bij de secretaris; 
  3. Het bestuur is niet verantwoordelijk voor blessures en ongeregeldheden,  wanneer er onrechtmatige spelers/speelsters meespelen; 
  4. Teams dienen voor de vastgestelde wedstrijd op te komen; Indien een  team in een seizoen drie maal niet op komt dagen kan het bestuur  besluiten dat het betreffende team wordt geschorst voor het resterende  deel van de competitie.  
  5. Indien een team zich te laat afmeldt kan er een boete worden  uitgeschreven  
  6. Teams mogen geen wedstrijden spelen met een onrechtmatige  speler/speelster; 
  7. Teams mogen tijdens de wedstrijd de speelzaal niet onnodig of zonder  reden verlaten; 
  8. Voor overtreding van het onder lid 4, 5, 6 en 7 genoemde feiten wordt de  volgende sanctie opgelegd: 
  9. Een boete (zie tarievenbijlage onder punt 4, 5, 6 en 7);
  10. Een reglementaire 5 – 0 nederlaag. 
  11. Punt in mindering per niet gespeelde wedstijd, hierbij wordt de volgende  methode gehanteerd: 1ekeer -1punt, 2ekeer -2punten etc.
  12. De onder lid 4, 5, 6 en 7 vallende wedstrijden worden niet overgespeeld; 
  13. Het is niet toegestaan om voor meer dan één team binnen ZieZaVo uit te  komen, uitgezonderd spelers die vanuit een lager team opgeroepen  worden naar een hoger spelend team (teams spelend onder dezelfde eerste naam). Hierbij geldt dat een speler van een lager spelend team

maximaal de helft van het totaal aantal van zijn competitiewedstrijden bij  een hoger team mag spelen zonder consequenties. Bóven dit aantal is  betreffende speler niet meer speelgerechtigd bij het lager spelende team.

Artikel 19: Spelregels.

Er wordt gespeeld volgens de KNVB-reglementen met betrekking tot futsal  (prestatief) met aanvulling van de in dit Huishoudelijk Reglement genoemde  artikelen.

Artikel 20: Duur van de wedstrijden.

De duur van de wedstrijden is 2 x 18 minuten, tenzij het bestuur of de algemene  vergadering anders bepaalt. 

Artikel 21: Aanvangstijd van de wedstrijd.

  1. Elk team dient er voor te zorgen 10 minuten voor aanvangstijd op het  wedstrijdveld in de sporthal tot spelen gereed te zijn; 
  2. Indien een wedstrijd niet kan gespeeld worden door dat een team niet  aanwezig is of verstek laat gaan, wordt dit team beboet (zie tarievenbijlage  onder punt 7 en 8), en eindigt deze wedstrijd in een 5 – 0 nederlaag. Deze  situatie wordt beschouwd als zijnde niet opgekomen 
  3. Indien een wedstrijd niet kan worden aangevangen op het  aanvangstijdstip, doordat er te weinig spelers, minder dan vier in één of  beide teams wordt de wedstrijd beëindigd, en beide teams worden bestraft  met een boete als zijnde niet opgekomen (zie tarievenbijlage punt 9).  

Artikel 22: Scheidsrechters.

  1. De competitiewedstrijden staan onder leiding van door of namens het  bestuur aangewezen scheidsrechters; 
  2. Indien voor de wedstrijd geen scheidsrechter aanwezig is, moet de  wedstrijd in principe gewoon doorgang vinden en zal het thuisspelende  team een scheidsrechter dienen te leveren;  
  3. Beide teams zijn verplicht om de aangewezen vervangende scheidsrechter  te aanvaarden voor de gehele wedstrijd; 
  4. Wanneer een wedstrijd door de scheidsrechter wordt gestaakt, kan de  tuchtcommissie van de KNVB hiervan in kennis worden gesteld, de  uitspraak van deze commissie is bindend.
  5. Wanneer een speler in een wedstrijd een gele kaart krijgt, wordt deze  speler beboet door het bestuur (zie tarievenbijlage punt 10);  
  6. Wanneer een speler in een wedstrijd een rode kaart als gevolg van twee  gele kaarten krijgt, wordt door het bestuur een boete opgelegd. (zie  tarievenbijlage punt 11); 
  7. Wanneer een speler in een wedstrijd direct een rode kaart krijgt, wordt  deze speler onmiddellijk voor vier wedstrijden geschorst, en kan er naar de  tuchtcommissie van de KNVB worden gerapporteerd ( zie tarievenbijlage  punt 12); 

Artikel 23: Vertegenwoordiger, Coach en Lijnrechter.

  1. Ieder team er zorg voor te dragen dat zij een vertegenwoordiger, een coach  en een lijnrechter hebben. Boven genoemde functies mogen door één  persoon worden uitgeoefend;  
  2. Wanneer geen lijnrechter aanwezig is bij aanvang van de wedstrijd wordt  het team welke niet aan de voorwaarde voldoet beboet (zie tarievenbijlage  punt 13);  

Artikel 24: Wedstrijdkleding.

  1. Elk team geeft voor aanvang van het seizoen de hoofdkleur aan van het  tenue (shirt, broek en kousen) waar zij het komende seizoen in zullen  spelen;  
  2. De teams dienen te spelen in het volledige tenue, dat aan het begin van de  competitie aan het bestuur is opgegeven of in een volledig reserve tenue;  
  3. De aanvoerder van een team moet herkenbaar zijn aan het dragen van een  aanvoerdersband om de linker bovenarm in een kleur afwijkend van het  tenue. Het niet dragen van een aanvoerdersband wordt beboet (zie  tarievenbijlage punt 14). De scheidsrechters bewaken dit en rapporteren zo nodig.  
  4. Er dient een reserve shirt voor de keeper aanwezig te zijn, wanneer dit niet  aanwezig is wordt dit beboet (zie tarievenbijlage punt 15). De  

scheidsrechters bewaken dit en rapporteren zo nodig.  

Artikel 25: Wedstrijdbal.

Tijdens de zaalvoetbalcompetitie wordt gespeeld met een voorgeschreven  plofbal. De bal wordt geleverd door ZieZaVo.

Artikel 26: Niet uitspelen van een wedstrijd.

  1. Wanneer een wedstrijd wordt gestaakt als gevolg van een overmacht situatie, bepaalt het bestuur of de wedstrijd als uitgespeeld wordt  beschouwd of op welke wijze en wanneer de wedstrijd wordt uit- of  overgespeeld; 
  2. Bij het staken van een wedstrijd om andere redenen beslist het bestuur  over de consequenties daarvan en de te nemen maatregelen. 

Artikel 27: Boeteregelingen.

  1. De algemene vergadering stelt jaarlijks, op voorstel van het bestuur, de  hoogte van de boetes vast voor overtreding van dit Huishoudelijk  Reglement. Deze worden vastgelegd in de tarievenbijlage welke zodanig  deel uit maakt van het Huishoudelijk Reglement; 
  2. Bij tuchtzaken worden alle kosten van de vereniging dienaangaande  doorberekend aan het team. Het team is vrij om deze kosten door te  berekenen aan het desbetreffende lid;  
  3. De boetes worden verrekend met een afrekening van het afgelopen  seizoen;  

Artikel 28: Gebruik sportaccommodatie.

  1. In de sporthal dienen de aanwijzingen van de beheerders en van de  bestuursleden van ZieZaVo voor het gebruik van de zaal stipt worden  opgevolgd; 
  2. Ga de zaal nog niet in voordat de gebruikers voor jullie hebben opgeruimd  en de zaal verlaten. Dan pas is het toegestaan om in te trappen. 
  3. Laat de kleedruimten netjes achter. 
  4. Klachten welke ter zake bij het bestuur worden ingediend, kunnen het  opleggen van een boete en uitsluiting van verdere deelname aan de  competitie tot gevolg hebben. 

Artikel 29: EHBO materialen.

Bij de balie van de sport accommodatie kunnen EHBO materialen worden  gevraagd bij kleine verwondingen.

Artikel 30: Aansprakelijkheid.

  1. Deelname aan de competitie is geheel voor eigen risico. 
  2. De deelnemers aan de recreatieve competitie onder auspiciën van ZieZaVo vallen onder de collectieve WA verzekering van de KNVB; 
  3. De vereniging sluit uitdrukkelijk alle aansprakelijkheid voor vermissing,  diefstal, ongevallen en dergelijke uit. 

Artikel 31: Onvoorziene zaken.

  1. In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het bestuur. Het  bestuur is tevens belast met de uitleg en uitvoering van de bepalingen van  dit reglement; 
  2. Het bestuur is tevens bevoegd gewenste nadere bepalingen in te stellen  teneinde een goed verloop van de competitie te waarborgen. Deze  bepalingen mogen niet in strijd zijn met de statuten en het Huishoudelijk  Reglement; 
  3. Indien door een team of diens leden gehandeld wordt in strijd met de  reglementen dan wel met de strekking ervan, dan wel onsportieve  gedragingen hebben plaatsgevonden, is het bestuur gerechtigd het  betreffende team of speler ter verantwoording te roepen en een naar haar  oordeel passende straf of maatregel op te leggen; 
  4. De straf of maatregel wordt niet eerder opgelegd dan nadat het lid of team  in de gelegenheid is gesteld om een verweer te geven; 
  5. Tegen een straf of maatregel is beroep mogelijk; 
  6. Ieder lid wordt geacht bekend te zijn met de inhoud van het Huishoudelijk  Reglement. 

Artikel 32: Wijzigingen van het Huishoudelijk Reglement.

  1. Het huishoudelijke Reglement kan slechts worden gewijzigd door een  besluit van de algemene vergadering, waartoe wordt opgeroepen met de  mededeling dat daar wijziging van het Huishoudelijk Reglement zal worden  voorgesteld. De termijn voor oproeping tot een zodanige vergadering moet  tenminste 14 dagen bedragen; 
  2. Tenminste 14 dagen voor de vergadering wordt gehouden, moet een  afschrift van het voorstel, waarin de voorgeschreven wijziging woordelijk is

opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage  worden gelegd, danwel digitaal beschikbaar worden gesteld tot na afloop  van de dag waarop de vergadering wordt gehouden. Bovendien wordt de  voorgestelde wijziging van het Huishoudelijk Reglement tenminste 14  dagen voor de vergadering aan de vertegenwoordigers van de teams  toegezonden; 

  1. Een besluit tot wijziging van het Huishoudelijk Reglement behoeft  tenminste 2/3 van de uitgebrachte geldige stemmen, in een vergadering  waarin tenminste 2/3 van de vertegenwoordigers van de teams aanwezig  is. Indien dit quorum niet aanwezig is, wordt 4 weken daarna een tweede vergadering bijeengeroepen en gehouden waarin over dat voorstel,  ongeacht het aantal aanwezige leden, een besluit tot wijziging van het  Huishoudelijk Reglement wordt genomen, mits met meerderheid van 2/3  van de uitgebrachte stemmen.  

Hoofdstuk 4: Bijlage(n). 

De bijgevoegde bijlage(n) wordt/worden geacht deel uit te maken van dit  Huishoudelijk Reglement.

Hoofdstuk 5: Slotbepalingen. 

  1. Ieder lid en teamorgaan hebben zich te houden aan de bepalingen van dit  Huishoudelijk Reglement; 
  2. In zaken waarin de statuten en het Huishoudelijk Reglement van ZieZaVo,  evenals de reglementen van de KNVB niet voorzien, neemt het bestuur van  ZieZaVo een bindende beslissing; 
  3. Na vaststelling van het Huishoudelijk Reglement wordt zo spoedig mogelijk  de tekst aan de leden bekend gemaakt. 
  4. Dit Huishoudelijk Reglement met bijlage en alle Wijzigingen van dit  reglement treden in werking 14 dagen na vaststelling in de algemene  vergadering;

 

Hoofdstuk 6: Inwerkingtreding boetebepalingen 

De in dit Huishoudelijk Reglement opgenomen boetebepalingen treden pas in  werking wanneer de algemene vergadering, op voorstel van het bestuur, een  tarievenbesluit heeft vastgesteld. 

Aldus vastgesteld in de algemene vergadering van de FZV d.d. 28 april 2010.  Namens het bestuur van ZieZaVo, 

De voorzitter: De secretaris: